lördag 31 december 2011

postheadericon Vatten,vatten bara vanligt vatten

















Dricker du tillräckligt med vatten? Våra föreläsare brukar alltid skratta och säga, att det är alltid i hälso/tränings klasser som alla elever sitter med en vattenflaska på bänken. Själv tycker jag att vatten är en underbar "dryck". Den släcker törsten bättre än sötade drycker och det finns, i sverige, alltid fri tillgång till vatten. När jag dricker för lite vatten blir jag lätt snurrig och får ont i huvudet. Jag dricker vatten till frukost,lunch och middag. Och försöker även få i mig vatten där i mellan, exempelvis genom att ha med sig en vattenflaska i skolan. Vi ska vara väldigt glada för att vi har tillgång till rent vatten i vårat land!


"Friskt och rent vatten är bra för din kropp och din hälsa. Att dricka vatten eller få i sig vätska på annat sätt är livsviktigt. Vi kan klara oss utan mat i flera dagar, utan vätska klarar vi oss bara några dygn innan komplikationer uppstår.

En vuxen människa består till ca 65% av vatten, för nyfödda barn är siffran 75%.

En vuxen konsumerar upp mot 3 liter vätska per dag. Varierar efter vikt, hur varmt det är, hur mycket man svettas mm. Av dess 3 liter får vi oss ca hälften från kosten. Ca 1.5 liter (6 - 8 glas) måste vi därför dricka varje dag. Den fasta födan ger ca 0,5–1 liter, därtill bildas ca 2,5–4 dl vatten vid förbränningen av protein, fett och kolhydrater från kosten. "


Källa: http://www.halsosidorna.se/Vatten.htm Gå även in på denna sida för att läsa mer om vatten.

0 kommentarer:

Om mig

Från soffan till spåret
Jag är en 23-årig tjej som studerar till Hälsoutvecklare på Örebro universitet samt driver ett eget företag inom skönhet. Här får ni ta del av mina produktrecensioner/tips,studier och framför allt, träning & wellnes. Träningsmålet är för tillfället tjejvasan 2012, häng med och läs om min resa dit.
Visa hela min profil

Mars mål

Styrka 2 gånger i veckan.
Jogga 5km utan stopp.

Komma i mål på tjejvasan! X
1 spinning/indoorwalkingpass i veckan X

Januari mål

Testa på en yoga klass X
1 spinning/indoorwalkingpass i veckan
Photobucket