torsdag 12 januari 2012

postheadericon A,B,C,D,E ...

Här finns de viktigaste vitaminerna:
A -vitamin
Finns i: Kött,lever,mejeriprodukter,ost,fet fisk,gröna grönsaker,morötter,aprikoser m.m
Behövs för: Mörkerssende,hud,slemhinnor,motståndskraft mot infektioner.
B- vitamin
Finns i: Magert griskött,fullkornsprodukter,pasta,grönsaker,mjöl,gryn m.m
Behövs för: Nerver,hud,hår,muskler,protein och energiomsättning,lever och blodbildning.
C-vitamin
Finns i: Citrusfrukter,frukt, bär,potatis,rotfrukter,grönsaker.
Behövs för: Bindväven i huden,blodkärl,skelett,tänder,sårläkning,hjälper kroppen att ta upp järn.
D-vitamin
Finns i: Fet fisk,mejeriprodukter,äggula m.m
Behövs för: Benbildning,tänder, kalcium och fosfatupptag.
E-vitamin
Finns i: Spannmål,nötter,bönor,lever,ägg,margarin.
Behövs för: Fungerar som antioxidanter
K- vitamin
Broccoli,spenat,kål,lever m.m
Behövs för: Blodets koagulation,nerver,muskler,lever och blodbildning.

Referens: Apoteksbolaget Ab,Hjärt-lungfonden,korpen - svenska motionsförbunden, Sisu idrottsböcker. Frisk boken.

0 kommentarer:

Om mig

Från soffan till spåret
Jag är en 23-årig tjej som studerar till Hälsoutvecklare på Örebro universitet samt driver ett eget företag inom skönhet. Här får ni ta del av mina produktrecensioner/tips,studier och framför allt, träning & wellnes. Träningsmålet är för tillfället tjejvasan 2012, häng med och läs om min resa dit.
Visa hela min profil

Arkiv

Mars mål

Styrka 2 gånger i veckan.
Jogga 5km utan stopp.

Komma i mål på tjejvasan! X
1 spinning/indoorwalkingpass i veckan X

Januari mål

Testa på en yoga klass X
1 spinning/indoorwalkingpass i veckan
Photobucket